Baggrundnavn
Værker Biografi Noder Indspilninger Lyt Billeder | Hørelære | Kontakt | English
Orkester, sinfonietta Sceniske værker Kammermusik med sang Kammermusik uden sang Soloinstrument og solosang Værker for kor Instrumenter og computer Arrangementer og bearbejdelser Kronologisk værkliste

Koncert for cello og orkester (1975, rev. 1976-1978)

Varighed:

26 min.

 

Forlag:

Edition Wilhelm Hansen

 

Besætning:

2-2-2-2, 2-2-2-0, pauker, slagtøj (4),

celeste, 2 harper, mandolin, sopran,

strygere (10-8-6-6-4)

 

Uropførelse af originalversion:

11/2 1976 i Århus Kongreshus under Ung

Nordisk Musiks festival

Ulla Rönnborg (cello)

Århus Symfoniorkester

Jorma Panula, dirigent

Uropførelse af revideret version:

21/1 1979 i Tivolis Koncertsal, København

Gerhard Hamann (cello)

Radiounderholdningsorkestret

Michael Schønwandt, dirigent

 

Indspilning:

Erling Bløndal Bengtsson

Radiosymfoniorkestret

Harold Farberman

...while Erik Hojsgaard’s Cello Concerto was simply the most sheerly beautiful piece in the festival. Indeed, its trailing tendrils were of an almost Szymanowskian decadence, though with an airier harmony, a more open, even at times skeletal orchestration.

...There were lovely touches of invention, like the occasional evaporation of the harmony to leave fifths in the horns or the late emergence of a soprano voice for two floating wordless phrases, and the form of the work was also novel and successful, a massive cadential climax being the prelude not to the end but to a whole new meandering journey in quieter tones.

Paul Griffiths, The Times

 

Nyt dansk mesterstykke...

... Som en stribe fragmenter der med nænsom hånd er udklippet fra en mægtig sang, et Lux Aeterna som ligger bag det hele...

...Det er de bittesmå nuancer i disse forrevne brudflader af noget dur-mol-agtigt der tæller her. Og fortæller om at det næsten gør ondt at leve, gør ondt at se på det blændende lys. Og hvor overraskende humant virker så ikke disse to korte ”pletter” hvor en menneskestemme pludselig høres og sætter hele den øvrige musik i et andet perspektiv. Fragmenterne, det krakelerede, pletterne og udklippene samler sig, når de høres på afstand (der er noget bestandigt fjernt i Højsgaards musik) til en meningsfuld strøm der ganske selvfølgeligt bindes sammen og sammenfattes af den afsluttende koral.

Bo Holten, Weekendavisen

 

Musikken handler om lys. Der er der mange af Højsgaards værker der gør, men ingen kammermusik kan give lyset en sådan mættethed og intensitet, blændende, vildt og dramatisk, men også sitrende sart eller, som i den afskedtagende slutkoral, fredfyldt rosagyldent. Det kan kun orkestret som Højsgaard med sine 24 år behandler med en stærkt personlig fantasi og udtryksvilje og en overrumplende sikkerhed.

Jan Jacoby, Information

 

Med indsigtsfuld kammermusikalsk brug af et farverigt orkesterapparat har Højsgaard her begået en perle, som - forståeligt nok – selv en travl verdensmusiker som Bløndal Bengtsson vil ofre tid og kræfter på.

Lars Bruun Nielsen, Aarhus Stiftstidende

 

Det største indtryk gjorde Højsgaards cellokoncert, der havde Erling Bløndal Bengtsson som en helt fremragende solist, og som fik en meget vellykket udførelse. Selv om værket mod slutningen arbejder med ekspressive eksplosioner hæftede man sig navnlig ved, hvor fint det arbejder sig ind i stoffet ved fra starten klangligt at udsøge og afsøge et helt stillestående materiale. Først efterhånden kommer der bevægelse i satsen, sidst i satsens bund, og forløbet udforkser et ekspressive på en rigt varieret måde stedvis med en gribende næsten Alban Berg’sk duft.

Peder Kaj Pedersen, Aalborg Stiftstidende

Essay
Biografi Indspilninger Lyt English Arrangementer og bearbejdelser